Michelangelo’s portret van l’ Importuno

Michelangelo’s portret van l’ Importuno

Michelangelo.jpg

Achter Bandinelli’s marmeren beeld van Hercules en Cacus, is er, rechts van de ingang en bijna op de hoek van het Palazzo Vecchio en de Via della Nina, een in de steen gekerfd profiel van een mannenhoofd te zien, dat door de Florentijnen l’ Importuno of de “Zeveraar” genoemd wordt.

Het verhaal gaat dat Michelangelo, wanneer hij langs de Piazza passeerde, geregeld door een man werd opgehouden die kletspraat vertelde. Toen hij op een dag opnieuw door de vervelende man werd aangesproken ging Michelangelo tegen de muur van het palazzo leunen, deed of hij naar de man luisterde en beitelde hij, met zijn handen achter zijn rug het profiel van de zeveraar in de steen tijdens hun gesprek.

Volgens een ander verhaal stond Michelangelo daar te kijken naar een veroordeelde misdadiger die in ketens werd weggebracht: waarschijnlijk heeft hij dan het profiel van de veroordeelde of van de beul op de muur gezet.

Het portret zou echter ook van een man kunnen zijn die de kunstenaar nog geld moest betalen, maar die dat altijd “vergat”. Michelangelo zou hem dan op die manier publiekelijk bespot hebben.

Misschien is het profiel een zelfportret (men verwijst daarbij dan naar zijn gebroken neus) dat Michelangelo als een eerste vorm van street art op de stenen van het Palazzo Vecchio gebeiteld heeft.

Indien Michelangelo überhaupt dit profiel gemaakt heeft moet dat gebeurd zijn tussen 1499 en 1504 toen hij aan zijn David werkte,

Maar het is misschien allemaal te ver gezocht en het kan gewoon het profiel van een onbekende man door een onbekende kunstenaar zijn in de stijl van “Kilroy was here”. Maar daar kunnen de Florentijnen uiteraard niet mee tevreden zijn…

Michelangelo’s portrait  of l’ Importuno

Behind Bandinelli’s marble group of Hercules and Cacus, to the right of the entrance of Palazzo Vecchio and near the corner of the palace, can be seen carved on a stone  the profile of the head of a man, the so called Importuno or “Annoyer”. The story goes that Michelangelo was often stopped there by a man who bored him with his useless chatter. One day, while the annoyer stopped him again with his nonsense, Michelangelo (having his chisel and mallet behind his back) approached the wall of the palazzo and  carved the man’s profile in the stone while he was chatting.

According to another legend Michelangelo witnessed on the same spot the  procession of a criminal on his way to the scaffold. The portrait could be that of the convicted man or his hangman. Some say that the profile is that of a man who owed the artist some money. By carving his debtor on the wall he mocked him in public.

The carved profile could also be a self portrait of Michelangelo (see the broken nose) that he made as a first form of street art. If Michelangelo is the author of this portrait at all, he must have made it between 1499 and 1504 when he was working on his David.

Perhaps is all too imaginative and it could simply be the profile of an unknown man by an unknown artist (as a kind of  “Kilroy was here”), but with such an impersonal story Florentines can hardly be satisfied…